Gouldsamadin

7år

70 x 0,5 x 60cm (LxBxH)

Medel

Källa: Sebra och andra praktfinkar av Christa Koepff.

Arten förekommer vild i Australiens varmaste områden, vid de nordligaste delarna , mellan Derby i väst och Wyndham och Kununurra i öster, mellan Timorsjön i norr och de 19:e breddgraderna i söder vid Kimberleybergen.

Gouldsamadiner finns i tre olika huvudfärger, svart, röd och gul. Den svarta varianten är den mest förekommande. Hanen är den mest färggranna och hona är mer blek. Gouldsamadiner lever året runt i grupper nära vattendrag. Deras huvudskakliga föda består av moget och halvmoget frö från Sorghumgräs, som de klättrar up på grässtråna och plockar ut fröna från axen. Under häckningstiden äter de även animalisk föda som består av termiter, spindlar och små insekter.

Gouldsamadinen är starkt utrotningshotad det finns endast 2500 exemplar kvar. Forskare i Australien har dragit igång ett forskningsprojekt för att försöka rädda arten.

I fångenskap och som burfågel är den relativt vanlig. Arten är värmekrävande och tål inte drag. Arten häckar ganska lätt i både bur och större voljärer. Bäst resultat uppnås i burstorlek på 1.0 lång och 0,4m djup. Ett större slutet korgrede uppsättes så högt som möjligt. Till bomaterial används kokosfiber eller torrt gräs. De lägger oftast 4-6 äggen som ruvas i 14 dagar. Ungarna stannar i redet i ca 3 veckor. Båda föräldrarna matar sina ungar med grott frö, grönfoder samt äggfoder. Ungarna är blek gröna tills att de färgat ut. Låt ungarna stanna kvar i buren tills att de blivit utfärgade. Ringstorlek som används vid märkning är 2,5-2,7mm.

På senare tid har det uppstått flera färgmutationer bl.a. vitbröstad, gulkroppad, med blåkroppar, samt silver. På bilden ser vi en normal rödhuvad gouldsamadin.