Svarthätteparakit

15år

120x70 x 80cm (LxBxH)

Svår

Källa: Att hålla och avla svarthätteparakit av Ulrich Werhahn och http://www.birdcare.com.au/hooded_parrot.htm

Svarthätteparakit eller som många kallar dem "hooded" härstammar från Australien där man finner den i det norra territoriet. Namnet har den fått pga. hanens svarta huvudteckning. Hanen är färggrannare än honan med sin turkosblå kropp och gula svarta vingar. Honan är mer pastellfärgad och saknar helt den intensiva turkosa färgen det svart och gula på vingarna och även den markant svarta hättan på huvudet, den har en svagare turkosblå kindfläck och även buken och undre stjärttäckarna har tendens till pastell turkosblå teckning.

Arten syns ofta på savannen och i skogsområde nära vattendrag. Arten är utrotningshotad och finns på Cites lista A (2008-04-08). Tjuvjakt på arten samt stora förändringar i vegetationen tros vara den största orsaken till att arten har svårt att överleva. Arten finner sin föda på marken där gräsets fröer äts i alla tillstånd omoget, moget, uppsvällda och även som grodda fröer.

Svarthätteparakiten bygger sina bon i termitstackar med hjälp av näbben, fördelen med att bygga i termitstackar är värmen som gör att de vita äggen oftast 3-6 st. endast behöver ruvas en kort tid, i voljären där man har svårt att skapa samma förhållande får man dock räkna med 19-23 dagar. Ungarna blir flygfärdiga after ca 4 veckor och självständiga efter ytterligare 2-3 veckor. För att förhindra rivalitet bör ungarna skiljas åt senast före häckningssäsongen på våren även om dessa till största del är från fjolårets hösthäck. Vid ca 12 månaders ålder blir ungfåglarna könsmogna och de är fullt utfärgade vid 36 månaders ålder. Arten kan vara aggressiv mot den egna arten därför rekommenderas av en del uppfödare att de hålls parvis i voljärerna.

På prov släppte jag in 2st fjolårs honor för att prova om det gick att få dessa att para ut sig med den flocken hannar (c:a 14 st. i olika ålder 1-3 år) som satt i den stora voljären. Resultatet blev lyckat så till vida att de bildade par, häckningsresultat väntar vi att kunna se om något år. Aggressivitet som utspelade sig i denna voljär var inte så stor eller så stark som jag hade förväntat mig, med det menar jag att i denna voljär var där ganska stor plats, så när kiv o rivalitet satte in så fanns plats att komma undan.

Jag har testat detta i min andra voljär (den jag brukar ha bara honor i) där jag också släppte in ett antal (5st om jag minns rätt) hannar tillsammans med se 8-9st honor som då fanns i voljären, det fungerade bra fram till häckning när rivaliteten plötsligt slog till och det var på "liv eller död". De hannar som slogs så våldsamt var i ålder över 3år och ibland räckte det inte med mindre än att gå in i voljären och handgripligen skilja dessa åt. Så att ha mer än 1 par i samma voljär är inget att rekommendera.

Beträffande att ha andra arter ihop med svarthätteparakiter så kan det gå utmärkt arter som jag provat med är t.ex. finkar där har jag inte märkt några bekymmer även under häckning. Med större parakiter som ex. Barnardparakit i samma voljär med måtten 3.0mx2.0mx2.0m så var detta för litet utrymme.