Undulat

12-15år

45 x 70 x 60cm

Lätt

Källa: Undulater/Anette Wolter/Ica bokförlag och Undulater / Immanuel Birmelin / Ica bokförlag

Undulater finns i många färgmutationer och är en av de vanligaste tamfåglarna som finns i Sverige. Den härstammar från Australien där den är utsprid över hela landet. Den lever i stora flockar om 100 tals fåglar. Undulaten är lätt häckad och en ganska lätt fågel att få tam, livslängden kan vara upp till 15 år och i vissa fall mer än så. Den bildar par och lever i livslång förhållande med sin partner. Den nominata formen är den gröna undulaten med gul mask och svart-gul vågtäckning i nacken. Hanen är den som har blå vaxhud på övre delen av näbben och honan är beige.

Färgen på vaxhuden syns inte när undulaten är ung utan kommer först vid vuxen ålder. Undulaten har hög puls hjärtat slår med 300-500 slag /minut och dess kroppstemperatur ligger på ca 41°C. Den har avföring ungefär var 15 minut, detta är helt normalt. Honan är den som bygger boet och kan oftast som tamfågel vara den som biter hårdast.

Undulaten blir könsmogen vid 3-4 månaders ålder men man bör vänta åtminstone tills 1 års ålder innan man häckar med dem för första gången. När honan är redo för häckning övergår den beiga vaxhuden till en mer mörkbrun färg. Hanen uppvaktar sin hona genom burra upp sina fjädrar på huvudet och trippar fram och tillbaka för att pocka på uppmärksamhet. Man kan också se hanen mata sin hona. Vid parning kliver hanen upp på ryggen på honan och lägger sina vingar om honan för att för att hålla balansen och skydda henne. Efter parningen lägger honan 1 ägg varannan dag, oftast mellan 4-8 ägg i varje kull. Hon börjar ofta att ruva när första ägget är lagt men ibland börjar något senare. Ägget väger ca 2 gram och är ömtåligt så man får vara försiktig vid bokontroll och genomlysning av äggen. Honan ruvar i 18 dagar innan första ägget kläcks, ut kommer efter delvis hjälp från honan den 2 gram tunga ungen helt fjäderlös. De växer snabbt och har fördubblat sin vikt efter Ca 1 ½ dag. Ungarna som blir flygfärdiga vid 28-32 dagar kan ses titta ut ur holken redan efter halva tiden. Under häckning och fram tills att ungarna är ½ år bör foder bestå av fröer eller pellet samt fri tillgång till äggfoder. Grönsaker skall de ha varje dag.

Ämnesomsättningen är snabb detta kräver ett ständigt intag av energi och näringsrikt foder, det är därför ganska vanligt att man ser ganska tjocka undulater som sitter som tamfågel. Om detta inträffar är det bra om man övergår till ett något mer "fattigt foder" t.ex. pellets anpassat för undulater och ser till att fågeln får rikligt med motion. En rejäl bur tillsammans med flygturer i hemmet är bra för arten. Bäst är om man kan ha dem i en voljär ute, men detta kräver förstås mycket utrymme i trädgården. Hur man bygger voljären finns att finna på nätet. Man bör dock tänka på att buren inomhus skall vara frostfri, dvs., tillskottsvärme kan behövas i vissa delar i landet för att hålla temperaturen över 0° C. Tak skall finnas på delar av utomhus buren för skydd mot sol och regn samt tre täckta väggar som vindskydd om man skall ha dem där vintertid. Tänk på att pinnarna utomhus skall vara så tjocka att fjädrarna täcker tårna annars finns risk för frysskador. Pinnarna bör vara av färska grenar från pil eller fruktträd för ett bättre grepp samt för att tillfredställa gnagbehovet.