Pellets

A-vitamin är en för kroppen mycket nödvändig vitamin. Med en ensidig frö diet utan något tillskott av frukt och grönt överhuvud taget leder det ofta till brist a vitaminbrist. Det är en ganska vanlig sjukdom bland framför allt amasoner. Veterinärer föreslår ofta att man skall variera kosten dels frö och dels pellets varvat med en daglig frukt och grönsak. Mörkgröna, röda och gula grönsaker och frukter innehåller riktigt mycket A-vitamin. Det kan vara svårt att lära äldre fåglar att börja äta pellets, detta är mycket lättare när fågeln är ung. Det finns i dag ett antal olika pellets sorter som täcker upp våra fåglars basbehov ganska bra. Man har i dag forskat mycket på pellet och kommit fram till att en papegoja som äter pellets lever längre än de som äter endast frö. Ändå så har fåglarna under många 1000 år ätit fröer från olika växter och klarat sig förträffligt bra. Det finns lika många åsikter om pellets är bra föda som det finns uppfödare. En stor fördel med pellets är att det skräpar inte ner så mycket som fröer gör. Nackdelen är att variationen för fågeln blir näst intill obefintlig. Det krävs mindre energi att äta pellets det skall bara malas och sväljas. En artikel som finns på "papegojprat.se" berör just pellets är det bra eller dåligt?. En del tillverkare av pellets har "konverteringstabeller" som visar hur man skall omvända en fröätande fågel till pellets ätande istället. Olika pellets innehåller olika mycket näringsämne, här nedan är ett par exempel. En varierad allsidig kost är alltid att föredra för lyckade uppfödningsresultat.

Harrison adult lifetime formulas (Länk)
Näringsrikt pellets foder som ges till fåglar utanför häcknings säsong hela året.
Fett 6g
Kostfiber 4,5g
Natrium -
Harrison high potency formulas (Länk)
Formula till fåglar med speciellt behov tex. fåglar som ruggar, överviktiga, underviktiga, överaktiva, som återhämtar sig från sjukdom eller som har lever och njursjukdomarar. Ett utmärkt foder för fåglar som vistas utomhus under årets kallare tider.
Protein 20g
Fett 12g
Kostfiber 5g
Natrium -
Versele-Laga Pellets NutriBird C 15 (Länk)
Protein 15g
Fett 16g
Natrium -
Versele-Laga Pellets Beo Komplett (Länk)
Balanserat underhållsfoder som är till uppfödning av starar och andra stora frukt och insektsätande fåglar
Protein 16g
Fett 5g
Natrium -
Versele-Laga Pellets NutriBird G 18 Tropical (Länk)
En balanserad komplett uppfödningspellets för stora parakiter
Protein 18g
Fett 16g
Natrium -
Hagen Tropicana Parakitpellets (Länk)
Innehåller åtta kärnor och nötter för maximal smak och biologiska värde. Smakrikt bas foder för alla parakiter, turturduvor, rosellor och mindre papegojor.
Fett 9g
Kostfiber 4g
Natrium -
Hagen Tropicana Papegojpellets (Länk)