Grå jako

1,2x0,7x0,8 (LxBxH)

Medel

Källa: Nils-Arne Andersson från MBF

Grå Jako [Psittacus e. erithacus] är förmodligen den mest kända av alla papegojor. Den har som fullvuxen en längd på 28-33 cm och väger ca 400-500gram. Den kan bli över 70 år gammal. Den har gråvit fjäderdräkt med små vita fjädrar i ansiktet, vingpennor och näbb är svart och stjärten är klar röd. Utbredningsområdet är ett bälte över centrala Afrika från öarna på Afrikas västkust till Tanzania och Kenya i öst Afrika.

Det finns en underart timneh jako [Psittacus erithacus timneh], den är mörkare och har vinröda stjärtpennor och en övernäbb vars främre hälft är rödaktigt grå. Den kommer från Sierra Leone , Liberia, Elfenbenskusten och Guinea. Grå jako blir lätt fäst vid människor den lär känna och lätet är melodiösa visslingar, men blir den skrämd så har den ett ganska strakt varnings läte. Den är utan tvekan den mest språkbegåvade papegojan, den har förmågan att härma läten och skapa egna ord så att den kan kommunicera. Det finns individer i fångenskap med ett ordförråd på 500-1000 ord vilket tyder på att den kan använda språket precis som människan.

Grå jako väljer sin partner och lever i par hela livet. Den häckar i håligheter högt uppe i träden och i fångenskap i en holk med måtten 30x30 och 45cm djup, i botten på holken vill den ha grästorva eller hyvelspån att lägga de 3-4 äggen som honan ruvar i 28-30 dygn. Hanen matar henne för att sedan hjälpas åt med att mata ungarna som blir flygfärdiga efter 10-12 veckor.

Fodret består av mest nötter och frukt men också en del löv, i fångenskap äter den frö, nötter och den får även dagligen frukt, grönsaker och rotfrukter och gärna majskolvar. Håller man jako i fångenskap måste man duscha den regelbundet annars finns risk för fjäderplockning och detta kan snabbt utvecklas till en dålig vana.