Gulpannad amazon

1,6x0,9x1,6 (LxBxH)

Medel

Källa: Amazon parrots av Rosemary Low år 2005 samt wikipedia.com

Gulpannad Amazonpapegoja utbreder sig från Mexicos sydvästra och sydöstra kustband ner genom västra kustbanden i Guatemala, El Salvador, Nicaragua och nordvästra Costa Rica. I hela Belize, samt östra kustbandet på Honduras ner genom Nicaraguas nordöstra kustband. Den utbreder sig också söderut i stora delar av Panama, och västra Colombia vid gränsen mot Panama. i Sydamerica finns den i ett band från sydöstra Ecuador, ner genom Peru och över gränsen i norra Bolivia. samt i stora delar av Östra Colombia, Norra Brasilien, nästan hela Venezuela samt i hela Guyana, Surinam, och Guyana.

Den Gulpannad Amazonen [Amazona o. ochrocephala] upptäcktes 1758 och är den nominata formen. Det upptäcktes sen 3 underarter [Amazona o. panamensis] år 1874, [Amazona o. nattereri] år 1865, [Amazona o. xantholaema] år 1913.

I sin biotop äter den mat som finns tillhands typ frukter, nötter, bär och säd. Man kan säga att den är en social fågel som kan ses i par eller mindre flockar på upp till 30 fåglar. Den lever i låglandsområde i nästan alla miljöer, man kan även hitta den inne i förorten till städer. Tillfälligt har man sett denna art på 800 meters höjd. Gulpannad Amazon ligger på listorna som livskraftig och står inte inför större hot inom en nära framtid.

Gulpannad amazon är en vanligt förekommande papegoja i våra voljärer och burar, den är en av favoriterna och anses som en intelligent och begåvad papegoja som har roande egenskaper. Som tamfågel ges oftast pellets, papegojblandning, frukt, grönsaker och bär.