Rödpannad Kakariki

120 x 70 x 80cm (LxBxH)

Medel

Källa: -

Rödpannad kakariki lever på Nya Zeeland och även de närliggande öarna. Idag börjar det bli ont om den rödpannade kakarikin så numera kontrollerar man deras stam kontinuerligt. Förslag har varit att denna kakariki skulle Cites A listas men den blev undantagen på så sätt att den ska ringmärkas med fasta ringar vid försäljning.

Man ser skillnad mellan hane och hona genom att hanen är betydligt större och har större näbb samt huvud. De lägger 6-8 ägg och ruvar ca 20 dagar. Ungarna stannar i holken i ca sex veckor och har ett mycket ljust näbb när de kommer ut. Färgerna på ungarna är dessutom betydligt svagare än föräldrarnas. Föräldrarna matar ungarna ca två veckor när de kommit ut.

Kakarikin har ett behagligt tjattrande läte och är inte så högljudd av sig.Den tycker om att springa mycket på botten och klättrar gärna i grenar.

Den tycker för grodda fröer såsom småparakitblandning och även lite solrosfrö. Frukt som kakarikin gärna äter är t.ex. morötter, äpple eller vindruvor. Fågeln äter gärna dessutom allt grönt såsom maskrosor och våtarv. De är glada för att sprätta ur fröet från frökoppen till burens botten för att sedan plocka fröet därifrån.

Kakarikin är oerhört förtjusta i att bada så det är viktigt med ett rejält kar på botten med färskt vatten. Rödpannad kakariki är utmärkt som tamfågel hemma eftersom den är väldigt nyfiken av sig. Den anpassar sig lätt till de olika familjemedlemmarna.

Rödpannad kakariki finns idag i flera olika mutationer såsom lutino, brokiga och cinnamon.